Geplaatst op
Traditioneel is WhatsApp in het leven geroepen om eenvoudig te kunnen communiceren met vrienden, familie of collega’s. Inmiddels is het uitgeroepen tot één van de populairste social media-kanalen. Ook in het bedrijfsleven geniet de applicatie van een groeiende populariteit. Wij kijken daarom naar de voordelen en toepassingsmogelijkheden van het zogeheten WhatsApp Business.
Wat is WhatsApp Business precies?
Het is eigenlijk heel simpel: WhatsApp Business is net als het ‘gewone’ WhatsApp, maar dan voor bedrijven. Doorgaans wordt de applicatie ingezet als onderdeel van de zogeheten ‘klantenservice-mix’, oftewel de tools die men gebruikt om interacties met klanten mogelijk te maken. Via deze kanalen kunnen klanten zich melden met klachten of vragen.
Makkelijk en vertrouwd
De eenvoud is wat het platform zo populair maakt onder zowel bedrijven als consumenten. Waarom? Omdat het bekend en vertrouwd is. Daar waar men vroeger moest bellen (en wachten) of per mail contact op moest nemen om een vraag te stellen, kunnen ze nu waar en wanneer dan ook een berichtje op WhatsApp sturen. Ze kunnen tegelijkertijd zien of u het bericht al gelezen heeft, en wanneer u bijvoorbeeld voor het laatst online bent geweest.
3 belangrijke voordelen
Een belangrijk verschil met het reguliere WhatsApp is dat bedrijven handige informatie aan hun profiel toe kunnen voegen. Denk bijvoorbeeld aan het logo, een link naar de website of de momenten van de dag waarop ze bereikbaar zijn. Maar dat is niet het enige.
1 | Automatische antwoorden
Gebruikers kunnen met WhatsApp Business templates maken voor automatische antwoorden. Soms zijn klantvragen namelijk met een kant-en-klaar antwoord op te lossen; hierdoor heeft de klant niet alleen sneller antwoord op zijn of haar vraag, maar het scheelt voor het bedrijf ook tijd en dus geld.
2 | Categorisatie
Overzicht bewaren is één van de grootste uitdagingen van klantenservice. Zo kan de mailbox soms overstromen en moet men prioriteiten stellen, bepaalde zaken uitzoeken, enzovoorts. En dat terwijl iedere klant liever gisteren dan vandaag wordt geholpen.
WhatsApp Business helpt bij het creëren van overzicht. Hierdoor kunnen berichten worden gelabeld, waardoor vragen van klachten gescheiden kunnen worden. Daarnaast kunnen gebruikers ook overzicht creëren in vragen die al van een antwoord zijn voorzien, en vragen waarvoor men nog het een en ander aan het uitzoeken is.
3 | Online catalogus
Bedrijven die over een webshop beschikken, kunnen via WhatsApp Business eenvoudig doorverwijzen naar hun website. Men kan hierdoor bijvoorbeeld gericht vragen stellen over een specifiek product.
WhatsApp Business & het CRM-systeem
Het Customer Relationship Management (CRM)-systeem is het kloppende hart van de klantrelatieprocessen binnen een bedrijf. Om echt het meeste uit WhatsApp Business te kunnen halen, moeten bedrijven de applicatie verbinden met het CRM-systeem.
Deze koppeling zal er namelijk voor zorgen dat de interacties overal worden vastgelegd. Hierdoor krijgt u inzicht in belangrijke klantdata. Het zorgt er tevens voor dat klantenservicemedewerkers niet continu van communicatiekanaal hoeven te wisselen. Zo kunt u sneller en beter antwoord geven op de vragen van uw klant.